Apple Daily (Taiwan)
Get Apple Daily Taiwan essential facts below. View Videos or join the Apple Daily Taiwan discussion. Add Apple Daily Taiwan to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Apple Daily Taiwan

Apple Daily
Apple Daily logo (2020-09-13).svg
Taiwan Apple Daily head office 20120713.jpg
Apple Daily (Taiwan) head office
TypeDaily newspaper (2003-2021)
Online newspaper (2021-present)
FormatBroadsheet
Owner(s)Next Digital
Founded2 May 2003 (19 years ago) (2 May 2003)
Political alignmentPan-Green
Pro-democracy camp (Hong Kong)
LanguageTraditional Chinese
17 May 2021
HeadquartersNeihu District, Taipei[1]
CountryTaiwan
Websitetw.appledaily.com
Alternative logo

The Apple Daily (Chinese: ?; pinyin: Pínggu? Rìbào; Pe?h-?e-j?: Pîn-kó Ji?t-pò) is an online newspaper in Taiwan. It was established as a printed paper and is owned by Hong Kong-based Next Digital media group, which printed the eponymous newspaper in Hong Kong from 1995 to 2021. The Media Group experiments on cartoonifying news with the Next Media Animation, provides animated news stories on scandals and crimes in Taiwan, as well as on pop culture in other parts of the world, and gained a huge success.[2] Apple Daily published its last printed edition on May 17, 2021, with its internet-based news site remaining in operation.[3]

History

Apple Daily first published on 2 May 2003. It was the first newspaper in Taiwan to publish 365 days a year, and it was the only newspaper in Taiwan subject to the circulation audit from Audit Bureau of Circulations (ROC).[4] Opening the Apple Daily in Taiwan was part of a larger push by parent company Next Media into the Taiwanese market. Next Media brought a combination of celebrity gossip and investigative journalism that was new to the market. Circulation peaked at 700,000. Its approach either inspired or revolted competitors and changed Taiwan's media landscape.[5]

2012 sale and anti-monopoly campaigns

In 2012, the Next Media Group withdrew from the Taiwan market and sold its Taiwan operations, including Apple Daily, Sharp Daily, Next Weekly and the Next TV cable network. In 29 November, investors including Want Want China Times group president Tsai Shao-chung, Formosa Plastics Group chairman William Wong and Chinatrust Charity Foundation chairman Jeffrey Koo, Jr, signed a contract with the Next Media Group in Macau. Tsai Shao-chung is the son of Tsai Eng-meng, the chair of the Want Want Group,[6] who owns China Times, one of the largest newspapers in Taiwan, and has acquired 60% of the second largest cable TV services on the island.[7] Tsai Eng-meng had made a controversial comment in an interview with Washington Post, stating that reports about massacre in the Tiananmen Square protest of 1989 were not true.[8] If the Next Media buyout deal were approved by the Taiwan Government, Want Want Group would control nearly 50% of Taiwan's news media. Fearing that Tsai's pro-Beijing position and the media monopoly would hurt media freedom and democracy,[9] protesters campaigned to urge the Taiwan Government cancel the Next Media sale.[10]

2019: Becoming an online service

On 4 April 2019, the Apple Daily became an online newspaper, and began charging a NT$10 monthly subscription fee in September 2019, following a trial period between June and August 2019.[11]

In 2020, Apple Daily won a SOPA Scoop Award for a 10-month investigation into fraudulent speculation on farmland.[5]

On 14 May 2021, the newspaper announced the discontinuation of their print edition from 18 May 2021.[12]

See also

References

  1. ^ "?". . Apple Online. Archived from the original on 20 May 2021. Retrieved 2021.
  2. ^ "Taiwan Tabloid Sensation Next Media Re-Creates the News". Wired Magazine. 30 August 2010.
  3. ^ "Apple Daily Taiwan to cease print edition after 18 years". Apple Daily. AD Internet Limited. Archived from the original on 22 May 2021. Retrieved 2021.
  4. ^ ?. ?. 2008. Archived from the original on 8 May 2010. Retrieved 2010. 2003?5?2,365......(Audit Bureau of Circulations,ABC)?
  5. ^ a b TING-FANG, CHENG; LI, LAULY. "How Jimmy Lai's Apple Daily reshaped Taiwan's media landscape". nikkei.com. Nikkei. Retrieved 2021.
  6. ^ "Next Media sale 'threat to Taiwan democracy'". Asia Times. 4 December 2012. Archived from the original on 3 December 2012.{{cite news}}: CS1 maint: unfit URL (link)
  7. ^ "Taiwan: Threat of Media Monopoly and Power Abuse". Global Voices. 30 July 2012. Archived from the original on 10 December 2012. Retrieved 2012.
  8. ^ "Tycoon prods Taiwan closer to China". The Washington Post. 21 January 2012. Archived from the original on 22 October 2013. Retrieved 2017. While the crackdown outraged most in Taiwan, Tsai said he was struck by footage of a lone protester standing in front of a People's Liberation Army tank. The fact that the man wasn't killed, he said, showed that reports of a massacre were not true: "I realized that not that many people could really have died".
  9. ^ "Next Media's Taiwan sale raises fears about media freedom". BBC. 29 November 2012. Archived from the original on 18 July 2019. Retrieved 2018.
  10. ^ "Protests mar Taiwan hearing on Next Media deal". Taiwan News. 29 November 2012.
  11. ^ Shan, Shelley (11 June 2019). "'Apple Daily' to charge for online subscriptions". Taipei Times. Archived from the original on 10 June 2019. Retrieved 2019.
  12. ^ Hsu, Elizabeth (14 May 2021). "Apple Daily in Taiwan to end print edition May 17". Central News Agency. Archived from the original on 14 May 2021. Retrieved 2021.

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Apple_Daily_(Taiwan)
 



 



 
Music Scenes