Borba (newspaper)
Get Borba Newspaper essential facts below. View Videos or join the Borba Newspaper discussion. Add Borba Newspaper to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Borba Newspaper

Borba
Borba diktatura 1929.jpg
Front page of the 9 January 1929 issue
TypeWeekly (1922-1929); (1942-1943)
Three-times a week (1941)
Daily newspaper (1944-2009)
FormatBerliner
Founded19 February 1922; 98 years ago (1922-02-19)
Political alignmentCommunist Party of Yugoslavia
October 2009
HeadquartersZagreb (1922-1929)
U?ice (1941)
Drini? (1942-1943)
Priluka (1943)
Belgrade (1944-2009)
ISSN0350-7440
OCLC number12303752
Websitewww.borba.rs

Borba ( in Serbian Cyrillic) was a Serbian newspaper, formerly the official gazette of the Yugoslav Communist Party (KPJ). Its name is the Serbian word for 'struggle' or 'combat'.[1]

History

The very first issue of Borba was first published in Zagreb on 19 February 1922 as the official gazette of the Yugoslav Communist Party (KPJ),[1] a banned political organization since December 1920 that nevertheless operated clandestinely in the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes and later Kingdom of Yugoslavia. Functioning as the banned Yugoslav Communist Party's propaganda piece, the paper played in important part in disseminating information among the party members, activists, and sympathizers.

On 13 January 1929, a week following the proclamation of King Alexander's 6 January Dictatorship, Borba got banned.

During World War II Borba was published in the Republic of U?ice. After the World War II liberation by the Partisans, its publication moved to Belgrade.

From 1948 to 1987, the newspaper was also published simultaneously in Zagreb. For a long time, Borba alternated pages in Serbian Cyrillic alphabet and Gaj's Latin alphabet in the same edition.

In 2002, more than a year following the overthrow of Slobodan Milo?evi?, Borba along with its distribution network were purchased by Serbian businessman Stanko "Cane" Suboti? who bought the government shares in the paper. However, under Suboti?, the daily Borba barely survived, printing no more than several hundred copies a day while according to business records, the company's monthly revenues never exceeded EUR30,000.[2]

2009 redesign and cease of publication

Redesigned Borba got announced in December 2008 with Ivan Radovanovi? presented as the paper's new owner after reportedly buying it from fugitive Serbian businessman Stanko "Cane" Suboti?.[3] Before the first issue of the redesigned paper appeared, Serbian deputy prime minister Mla?an Dinki? accused Suboti? of still being Borba's true owner with Radovanovi? only serving as the front man.[4]

Though announced for December, the first redesigned issue ended up appearing on newsstands on 15 January 2009 under editor-in-chief Milo? Jevtovi? who came over from the state-owned Tanjug news agency. It was published by "Izdava?ko preduze?e Novine Borba" using the Latin alphabet. Content-wise, the paper's new format was conceived as something new on the Serbian print media market with no news wire items and press releases with only analysis of the current events as well as ongoing political and social trends. Initial editor-in-chief Jevtovi? was soon replaced with Olivera Zeki?.[5] However, the paper sold poorly (less than 3,000 copies per day), ceasing publication in October 2009 after less than a year.

References

  1. ^ a b Pål Kolstø (28 December 2012). Media Discourse and the Yugoslav Conflicts: Representations of Self and Other. Ashgate Publishing, Ltd. p. 259. ISBN 978-1-4094-9164-4. Retrieved 2014.
  2. ^ Investigation: Mystery Hangs Over Death of Yugoslavia's Flagship Paper;BalkanInsight, 13 April 2011
  3. ^ Predstavljene nove dnevne novine - "Borba";mondo.rs, 2 December 2008
  4. ^ Ponovo izlazi Borba;B92, 2 December 2008
  5. ^ Impressum
  • Newspapers of the world, XXII: "Borba", in: The Times, 22 April 1965, page 11

Further reading

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 89-95

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Borba_(newspaper)
 



 



 
Music Scenes