Lenta.Ru
Get Lenta.Ru essential facts below. View Videos or join the Lenta.Ru discussion. Add Lenta.Ru to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Lenta.Ru
Lenta.ru
Lenta logo.gif
Type of site
News site
Online newspaper
Available inRussian
OwnerRambler Media Group
Created byAnton Nossik
Websitelenta.ru
Alexa rankNegative increase 568 (September 2019)[1]
CommercialYes
RegistrationFree/Subscription
LaunchedSeptember 18 (?), 1999
Current statusActive

Lenta.ru (Russian: .; stylised as L?NTA·RU) is a Moscow-based online newspaper in Russian language, owned by Rambler Media Group which belongs to Prof-Media. In 2013, the companies "SUP Media" and "Rambler-Afisha" united in the combined company "Afisha.Rambler.SUP". The online newspaper is one of the most popular Russian language online resources with over 600 thousand visitors daily.[1][2]

A Berkman Center 2010 study found it to be the most cited news source in the Russian blogosphere.[3]

Following a March 10, 2014, Lenta.ru interview by Ilya Azar [ru; uk][a] of Andriy Tarasenko [uk][b] from the Right Sector's Kyiv branch,[4]Roskomnadzor immediately issued a press release on March 12, 2014,[5] in which Lenta.ru was implicated in violating numerous Russian media laws, information laws, and laws to counter extremism because the interview allowed a leader from the informal group to appeal to persons in the nation of Ukraine (Ukrainians, Crimean Tartars, and others) to support causes for the inviolable territory of Ukraine which has always included Crimea and that the article contained a link to Dmytro Yarosh's March 1, 2014, appeal to fight Moscow's imperialism.[4][6][7][8][9][c] Since the warning by Roskomnadzor was the second issued in a 12 month period, Roskomnadzor would ask the courts to terminate Lenta.ru's mass media license.[5][8]

On March 12, 2014 the owner, Alexander Mamut, fired the Editor-in-Chief Galina Timchenko and replaced her with Alexey Goreslavsky. 39 employees out of the total 84, including Director-general Yuliya Minder, lost their jobs. This includes 32 writing journalists, all photo-editors (5 people) and 6 administrators.[10][11] The employees of Lenta.ru issued a statement that the purpose of the move was to install a new Editor-in-Chief directly controlled by the Kremlin and turn the website into a propaganda tool.[12]Dunja Mijatovi?, the OSCE Representative on Freedom of the Media, referred to the move as a manifestation of censorship.[13]

Galina Timchenko, together with a team of around 20 journalists who resigned from their jobs at Lenta.ru, started the new internet newspaper Meduza.

Management

Popularity

In 2017 "Lenta.ru" was among the ten most cited sources in the Russian Wikipedia.[17] Currently it is included in the top 30 most visited websites in Russia.[18]

Notes

  1. ^ Russian: ? ? ? Ukrainian: ? ? ?
  2. ^ Russian: Ukrainian:
  3. ^ On March 5, 2014, Dmytro Yarosh received Basmanny Justice (Russian: ?) and was charged in absentia by Moscow's Basmanny court for his actions against Moscow's imperialism.[8][9]

References

  1. ^ a b "Lenta.ru Site Info". Alexa Internet. Retrieved 2019.
  2. ^ "Rambler's Top 100 usage statistics for Lenta.Ru". Rambler. 20 October 2008. Retrieved 2008.[dead link]
  3. ^ "Public Discourse in the Russian Blogosphere: Mapping RuNet Politics and Mobilization". Berkman Center for Internet & Society. 18 October 2010. Retrieved 2019.
  4. ^ a b ?, ? (Azar, Ilya) (10 March 2014). "« -- ?»? ? ? «? ?»" ["We -- are not armed forces": Interview with one of the leaders of the Ukrainian Right Sector]. Lentka.com (in Russian). Kyiv. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 2020.
  5. ^ a b " ? «.» ? " [Roskomnadzor issued a warning to the electronic periodical Lenta.ru for distributing extremist materials]. Roskomnadzor (in Russian). 12 March 2014. Archived from the original on 15 March 2014. Retrieved 2020.
  6. ^ " ? ? ? ?" [Right Sector Announces Urgent Mobilization and Armament]. Ukrayinska Pravda (in Russian). 1 March 2014. Archived from the original on 8 March 2014. Retrieved 2020.
  7. ^ " . , ? ? 70 , ? ? "." ? ? ? " [The Lenta.ru team does not agree with the change of the editor-in-chief: In a letter published by the team signed by 70 editorial staff, the journalists called the change of the editor-in-chief a direct pressure on the Lenta.ru editorial office and a violation of the media law.]. RIA Novosti (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 2020.
  8. ^ a b c "«.» ? ? ? «? ?»" [Lenta.ru received a warning from Roskomnadzor for an interview with one of the leaders of the Right Sector]. Echo Moscow (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 12 March 2014. Retrieved 2020.
  9. ^ a b " «.» " [Roskomnadzor warned Lenta.ru for extremist interviews]. (Svobodnaya Press) (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 2020.
  10. ^ ? "." ? . Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 2019.
  11. ^ "? Lenta.ru ? 39 ". RBK Group. 13 March 2014. Retrieved 2019.
  12. ^ ? ? [To dear readers from a dear publisher]. Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 2019.
  13. ^ Olga Razumovskaya (12 March 2014). "Russian News Editor Fired Over Ukrainian Nationalist Interview". The Wall Street Journal. Retrieved 2019.
  14. ^ "." 39 ?. Lenta.ru (in Russian). 13 March 2014. Retrieved 2019.
  15. ^ " Lenta.ru". Lenta.ru. 20 November 2012. Retrieved 2019.
  16. ^ "Maksim E. Moshkow". Lib.ru. Retrieved 2019.
  17. ^ Lewoniewski, W?odzimierz; W?cel, Krzysztof; Abramowicz, Witold (2017-09-23). "Analysis of References Across popflock.com resource Languages". Communications in Computer and Information Science. 756: 561-573. doi:10.1007/978-3-319-67642-5_47. Retrieved .
  18. ^ Top sites in Russia - Alexa Rank

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Lenta.Ru
 



 



 
Music Scenes