Sankei Shimbun
Get Sankei Shimbun essential facts below. View Videos or join the Sankei Shimbun discussion. Add Sankei Shimbun to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Sankei Shimbun
The Sankei Shimbun
Sankei logo.svg
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet (54.6 cm × 40.65 cm)
Owner(s)Sankei Shimbun Co., Ltd.
mostly owned by Fuji Media Holdings
PublisherTakamitsu Kumasaka
FoundedMarch 1, 1882 (as Jiji News); June 20, 1933 (as Nihon Kogyo Shimbun)
Political alignmentConservative[1][2][3][4]
Right-wing[5][6]
LanguageJapanese
HeadquartersTokyo & Osaka & Fukuoka
CirculationMorning edition: 2,191,587
Evening edition:[7] 635,988
(ABC Japan, October 2005)
Website(sankei news): News Site
: Corporate Site

Sankei Shimbun (?, Sankei Shinbun, short for Sangy? Keizai Shinbun () lit. "Industrial and Economic News") is a daily newspaper in Japan published by the Sankei Shimbun Co., Ltd. [ja] It has the sixth highest circulation for a newspapers in Japan, and is considered one of the five leading "national" newspapers.[8]

Corporate profile

Tokyo Sankei Building
Namba Sankei Building

The Sankei Shimbun is part of the Fujisankei Communications Group and is 40% owned by Fuji Media Holdings. The company is also the owner of Osaka Broadcasting Corporation (OBC, Radio Osaka).

History

Source:[9]

The history of the Sankei Shimbun began with the founding of two old newspapers: Jiji News and Nihon Kogy? Shimbun.

Jiji News was founded first in 1882 by Fukuzawa Yukichi who was a Japanese author, translator, journalist and founder of Keio University.

Nihon Kogy? Shimbun was founded second in 1933 by Hisakichi Maeda. The newspaper specialized in industrial, business, and economic affairs, and was published by The Minami-OSAKA Shimbun (Evening newspaper South OSAKA).

In 1941, Osaka Shimbun (renamed from Minami-Osaka Shimbun) merged the Osaka Jiji shimp? (Jiji-shimp? Osaka edition). The following year, Nihon Kogy? Shimbun merged the other newspapers in business and industrial affairs in Western Japan, and changed its name to the Sangy? Keizai Shimbun (or the Sankei).

In 1952, the Sankei hired a female writer (editor) for the first time in the newspapers in Japan. In 1955, The Sankei merged Jiji shimp?.

In 1958, the Sankei was acquired by Shigeo Mizuno and Nobutaka Shikanai. The Sankei became financial crisis. helped by financial world, changed direction from Liberalism for Conservatism (Tenk?).

In 1959, the Sankei and Jiji shimp? were placed under a Sankei Shimbun masthead.

In 1960, Mizuno and Shikanai founded Fuji Television too.[10]

The Sankei Shimbun started two online newspapers in 1996: Sankei Web, with website style, and E-NEWS, with personal digital assistant style. In 2001, the Sankei Shimbun started a new electronic newspaper delivery edition, NEWSVUE.

In 2002, the Sankei Shimbun merged Osaka Shimbun. Both editions were placed under the Sankei Shimbun masthead.

In 2005, the Sankei Shimbun renewed its digital edition with movie, suitable for smartphone, and renamed Sankei NetView. In 2007, the Sankei Shimbun started a new online newspaper, MSN Sankei news, in collaboration with Microsoft.

In 2014, the Sankei Shimbun rebranded its online news as Sankei News.

Ownership

  • Sankei Shimbun (?, Sankei Shimbun), a leading conservative opinion newspaper.
  • FujiSankei Business i (, FujiSankei Business i), a industry & business & economy newspaper that renamed Nihon Kogyo Shimbun (Japan Industry Newspaper) in March 2004.
  • Sankei Sports (, Sankei Sports), a leading Japanese daily sports newspaper since 1955.
  • Yukan Fuji (?, Fuji Evening Edition), a leading Japanese daily evening newspaper since 1969.
  • Keiba Eight (, Keiba Eight), a leading horse racing newspaper since 1971.
  • Osaka Shimbun (?), a Kansai regional evening newspaper (Suspension of publication since 2002).
  • Sankei Express (?(),SANKEI EXPRESS, Sankei Express), a targeted at young people newspaper founded in 2006.

Political stance

The Sankei Shimbun is a nationalist[11][12][13][14] and conservative[1][2][3][4] newspaper.

Sankei Award, Sankei Prize

Philanthropy

Offices

Sankei Group affiliate companies

Notable corporate alumni

Controversy

In August 2014, South Korea filed suit against Sankei for insults against Park Geun-hye, the president of South Korea, and demanded Tatsuya Kato, head of the Seoul Bureau, present himself for questioning.[16][17][18][19][20] The article was about several rumors about Park during the Sinking of the MV Sewol, referring to Korean news reports. Sankei referred to Chosun Ilbo; however, only Sankei was charged with defamation. Sankei was considered an anti-Korean newspaper in Korea.[21] Thus, Japanese media assumed the suit was a warning to Sankei.[22][23]Kato, who was eventually acquitted of defamation charges in December 2015, was under prosecution without detention for a year and two months.[24] The South Korean court said press freedoms were taken into consideration in arriving at Kato's acquittal.

In December 2014, the newspaper apologized after running Richard Koshimizu's ad promoting anti-Semitic books.[25][26]

On February 11, 2015, regular columnist Ayako Sono wrote an opinion piece suggesting that while it will be necessary for Japan to accept more immigrants in order to bolster a decreasing workforce, Japan should take steps to ensure the separation of immigrants in regards to living conditions, citing South African apartheid as an example of how to achieve this goal.[27][28][29]

See also

References

  1. ^ a b Associated Press says "the conservative Sankei Shimbun" https://www.apnews.com/ecf1711daab94bcc9486a5c30e3d5a48
  2. ^ a b Reuters says "the conservative daily newspaper Sankei Shimbun" https://www.reuters.com/article/japan-hotel-sale-idUSL4N0WF3CO20150313
  3. ^ a b AFP says "the conservative Sankei Shimbun newspaper" https://www.yahoo.com/news/japan-pm-abe-attend-olympics-despite-sex-slave-013130699.html
  4. ^ a b "Tokyo protests Beijing's exclusion of Sankei Shimbun reporter from covering diplomatic meeting". The Japan Times. The Japan Times. 30 August 2018. Retrieved 2018.
  5. ^ "Nationalism, nuclear power and Japans fragile media opposition". East Asia Forum. 1 October 2014. "But the newspaper world has become polarised into two ideological camps: the pro-nuclear camp led by Yomiuri Shimbun and the right-wing Sankei Shimbun ..."
  6. ^ "Court Acquits Journalist Accused of Defaming South Korean President". The New York Times. 17 December 2015. Retrieved 2020. Tatsuya Kato, a former Seoul bureau chief of Japan's right-wing Sankei Shimbun newspaper ...
  7. ^ Evening edition is published only for Kansai region.
  8. ^ Pharr, Susan J.; Ellis S. Krauss (1996). Media and politics in Japan. University of Hawaii Press. p. 4. ISBN 0-8248-1761-3.
  9. ^ "History : COMPANY". sankei.jp. Archived from the original on 2014-07-31. Retrieved 2017.
  10. ^ http://kigyoka.com/news/magazine/magazine_20130508.html
  11. ^ "The Struggle for the Japanese Soul: Komori Yoshihisa, Sankei Shimbun, and the JIIA controversy". The Asia-Pacific Journal. 4 September 2006.
  12. ^ "Japan's New Nationalism". Foreign Affairs. Retrieved 2020. ... And such sentiments appear regularly in Sankei Shimbun, Japan's nationalist daily ...
  13. ^ "Japanese right muzzling liberal media: Analysts". The Straits Times. 9 December 2014. Retrieved 2020. The Sankei Shimbun, a robustly nationalistic paper, and the right-wing Yomiuri Shimbun -- the world's biggest newspaper with 10 million copies sold daily -- devoted acres of coverage to the episode.
  14. ^ "Japan mulls revision of comfort women apology". Philippine Daily Inquirer. 24 February 2014. Retrieved 2020. Suga's comment came after a weekend opinion poll, jointly conducted by the nationalistic Sankei Shimbun daily and Fuji TV, in which 59 ...
  15. ^ "Reopening the Abduction Case Files - Part Five: "Something strange is happening along the Sea of Japan" | JAPAN Forward". Japan Forward. 2017-02-24. Retrieved .
  16. ^ http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140810000273[permanent dead link]
  17. ^ http://english.donga.com/srv/service.php3?biid=2014081155588[permanent dead link]
  18. ^ "Sankei Seoul bureau chief grilled over Park article". 18 August 2014 – via Japan Times Online.
  19. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2014-08-19. Retrieved .CS1 maint: archived copy as title (link)
  20. ^ Gale, Alastair (10 October 2014). "Korean Prosecutors Indict Japanese Journalist on Defamation Charge" – via online.wsj.com.
  21. ^ "Sankei Shimbun's defamation of Korea goes too far". Dong-a Ilbo. South Korea. 2014-08-11. Retrieved .[permanent dead link]
  22. ^ "EDITORIAL: South Korea's suppression of press freedom undermines democracy". Asahi Shimbun. Japan. 2014-09-03. Archived from the original on 2014-10-27. Retrieved .
  23. ^ "Seoul court acquits Japanese reporter of defaming president".
  24. ^ "Report: Park Geun-hye's office intervened in trial of Japanese journalist". UPI. Retrieved .
  25. ^ Obe, Mitsuru (6 December 2014). "Japan Newspaper Apologizes Over Advertisement for 'Jewish Conspiracy' Books".
  26. ^ "Page not found". The Japan Times.
  27. ^ Johnston, Eric; Osaki, Tomohiro (12 February 2015). "Author Sono calls for racial segregation in op-ed piece" – via Japan Times Online.
  28. ^ Hayashi, Yuka (13 February 2015). "Author Causes Row With Remarks on Immigration, Segregation".
  29. ^ Lies, Elaine. "Japan PM ex-adviser praises apartheid in embarrassment for Abe".

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Sankei_Shimbun
 



 



 
Music Scenes