Slobodna Dalmacija
Get Slobodna Dalmacija essential facts below. View Videos or join the Slobodna Dalmacija discussion. Add Slobodna Dalmacija to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Slobodna Dalmacija

Slobodna Dalmacija
Slobodna Dalmacija Logo.svg
TypeDaily newspaper
FormatBerliner
Owner(s)Europapress Holding
PublisherSlobodna Dalmacija d.d.
EditorKrunoslav Kljakovi?
Founded17 June 1943
LanguageCroatian
HeadquartersHrvatske mornarice 4
CitySplit
CountryCroatia
Circulation37,000 (2010)[1]
ISSN0350-4662
Websitewww.slobodnadalmacija.hr Edit this at Wikidata

Slobodna Dalmacija (lit. "Free Dalmatia") is a Croatian daily newspaper published in Split.

The first issue of Slobodna Dalmacija was published on 17 June 1943 by Tito's Partisans in a cave on Mosor, a mountain near Split, which (split ) was occupied by the Italian army during that time. The paper was later published in various locations until Split was liberated on 26 October 1944. From the following day onward, Slobodna Dalmacija has been published in Split.

Although it was originally viewed as a strictly Dalmatian regional newspaper, during the following decades Slobodna Dalmacija, grew into one of the largest and most widely read daily newspapers of Yugoslavia, with its circulation reaching a zenith in the late 1980s. Slobodna Dalmacija owed much of that success to its humour section. Many of the most popular Croatian humourists, like Miljenko Smoje, ?ermano ?i?o Senjanovi? and the trio that later founded the Feral Tribune, began their careers there.[]

Another reason for this success was the editorial policy of Jo?ko Kulu?i?, who used the decline of Communism to allow the paper to become a forum for new political ideas. In the early 1990s Slobodna Dalmacija established a reputation as the newspaper with the most politically diverse group of columnists - from the extreme left to the extreme right.[]

In 1992, the government initiated proceedings against the paper, which would ultimately result in one of the most notorious scandals in recent Croatian history. Slobodna Dalmacija was privatised, which resulted in Miroslav Kutle, a Zagreb businessman, becoming the new owner. After a brief attempt to prevent the handover by strike, the paper was formally taken over in March 1993.[]

After the war ended in 1995, Slobodna Dalmacija was faced with serious financial problems. In the late 1990s the newspaper was again taken over by the government. However, it retained its distinctively hard-line nationalist stance, even during the first year of Prime Minister Ivica Ra?an's left-of-center government.[]

In May 2005 Slobodna Dalmacija was reprivatised again. This time it was sold to Europapress Holding, making it a sister paper of Jutarnji list. In 2014 it was bought by Marijan Han?ekovi? along with EPH and became more of a right-wing newspaper. There have been situations where left oriented journalist were forbidden to write what they want (such as Damir Pili? in 2015) and some were fired (such as Boris De?ulovi?).

References

  1. ^ "Ve?ernjak u minusu, Jutarnji i 24 sata u plusu". tportal.hr (in Croatian). 2 August 2011. Retrieved 2012.

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Slobodna_Dalmacija
 



 



 
Music Scenes