People's Daily
Get People's Daily essential facts below. View Videos or join the People's Daily discussion. Add People's Daily to your topic list for future reference or share this resource on social media.
People's Daily

People's Daily
People's daily 1 Oct 1949.jpg
Front page on 1 October 1949
(the day the PRC was established)
TypeDaily newspaper
Owner(s)Central Committee of the Chinese Communist Party
PublisherCentral Committee of the Chinese Communist Party
Founded15 June 1948; 73 years ago (1948-06-15)
Political alignmentChinese Communist Party
LanguageChinese and others
HeadquartersNo. 2 Jintai Xilu, Chaoyang District, Beijing
People's Daily
Chinese name
Simplified Chinese?
Traditional Chinese?
Mongolian name
Mongolian Cyrillic (?) ?
Mongolian script? ?
( )
? ?

The People's Daily (simplified Chinese: ; traditional Chinese: ; pinyin: Rénmín Rìbào) is the largest newspaper group in China. The paper is an official newspaper of the Central Committee of the Chinese Communist Party (CCP).[1][2] In addition to its main Chinese-language edition, it has editions in English, Spanish, Japanese, French, Russian, Portuguese, Arabic, Tibetan, Kazakh, Uyghur, Zhuang, Mongolian, and other minority languages in China. The newspaper provides direct information on the policies and viewpoints of the CCP.


The paper was established on 15 June 1948 and was published in Pingshan, Hebei, until its offices were moved to Beijing in March 1949. Ever since its founding, the People's Daily has been under direct control of the Party's top leadership. Deng Tuo and Wu Lengxi served as editor-in-chief from 1948 to 1958 and 1958-1966, respectively, but the paper was in fact controlled by Mao's personal secretary Hu Qiaomu.[3]

During the Cultural Revolution, the People's Daily was one of the few sources of information from which either foreigners or Chinese could figure out what the Chinese government was doing or planning to do. During this period, an editorial in the People's Daily would be considered an authoritative statement of government policy, was studied and reproduced nationwide, and analyzed globally for insight into the Party's plans. The most important editorials were jointly published by People's Daily, People's Liberation Army Daily and Red Flag, from 1967 to 1978, so called "Two newspapers and one journal" (?), directly representing the highest voice of Chinese Communist Party.[]

Newspaper articles in the People's Daily are often not read for content so much as placement. A large number of articles devoted to a political figure or idea is often taken as a sign that the mentioned official or subject is rising. Likewise with articles on geographical areas foreign or domestic; recently increased interest in Latin America has been shown.

Editorials in the People's Daily are regarded both by foreign observers and Chinese readers as authoritative statements of official government policy, and are therefore studied with care. Distinction is made between editorials, commentaries, and opinions. Although all must be government approved, they differ sharply on the amount of official authoritativeness they contain by design - from the top. For example, although an opinion piece is unlikely to contain views opposed to those of the government, it may express a viewpoint, or it may contain a debate that is under consideration and reflect only the opinions of the writer: an editorial trial balloon to assess internal public opinion.[] By contrast, an official editorial, which is rather infrequent, means that the government has reached a final decision on an issue.[]

During the Tiananmen Square protests of 1989, the People's Daily editorial of 26 April, which condemned "unlawful parades and demonstrations," marked a significant moment in the newspaper's history.[4] The editorial increased tension between the government and protesters, and top CCP leaders argued about whether to revise it. An article that compiles the most important editorials was released by the People's Daily during the student movement.

Since the mid-1990s, the People's Daily has faced a decline of governmental subsidies combined with increasing competition from international news sources and Chinese tabloids. As part of its effort to modernize, it began an online edition in 1997, and the web bulletin forums, such as the Strengthening Nation Forum in the Chinese edition, has been known for their surprisingly candid content.

An analysis of the wording of all the issues of the People's Daily from 1995 to 2000 was used in the writing of The First Series of Standardized Forms of Words with Non-standardized Variant Forms.[5]

The People's Daily is also responsible for the publication of the tabloid Global Times.[6]

In 2020, the United States Department of State designated the People's Daily a foreign mission, thereby requiring it to disclose more information about its operations in the U.S.[7][8][9][10]

Overseas editions

The People's Daily also maintains a multilingual internet presence; and established the People's Daily Online () in 1997.[11] The website of People's Daily includes content in Arabic, French, Russian, Spanish, Japanese and English. In comparison to the original Chinese version, the foreign-language version offers less in-depth discussion of domestic policies and affairs and more editorial about China's foreign policies and motives.[12]

In 2014 the newspaper launched a Chinese-language application which was followed on October 15, 2017, by an English-language version.[13]

People's Daily in recent years has been expanding its publicity on the overseas social media platforms. It has millions followers on its Facebook page, Twitter account, Instagram account, and YouTube account. However, an unusually high proportion of its followers are virtually inactive and likely to be fake users, according to the study of Committee to Protect Journalists.[14]

Writing practices

The People's Daily employs "writing task groups" (Chinese: ?; pinyin: xi?zuò xi?oz?) of various staff to compose editorial pieces to signal the significance of certain pieces or their relationship to the official views of the Communist Party.[15] These groups are published under "signatures" (i.e., pen names? sh?míng) that may correspond with the topic and weight of a piece, and what specific government or Communist Party body is backing it, often with homophonous references to their purpose.[16] They may be used frequently over many years or only for a few specific pieces.

Selected notable People's Daily pen names
Pen name Etymology/symbolism Usage Example articles Ref
Ren Zhongping From Rénmín Rìbào zhòngyào pínglùn
'important People's Daily commentary'
Used to represent the view of the People's Daily as an organization. "Hong Kong scores brilliant achievements after return", June 2017
"Keeping original aspiration, CPC creates glorious achievements", September 2019
Zhong Sheng Homophone of Zh?ng sh?ng
'voice of China'
Commentary on major international affairs by editors and staff. "U.S. practice to claim compensation for COVID-19 outbreak a shame for human civilization", May 2020 [16][18]
Guo Jiping From y?ugu?n guójì de zhòngyào pínglùn
'important commentary on international [matters]'
According to China Daily, Guo Jiping is "used for People's Daily editorials meant to outline China's stance and viewpoints on major international issues."[19] Guo Jiping articles are rarer and generally longer than Zhong Sheng articles. "Losing no time in progressing--grasping the historic opportunity for common development", December 2019 [18]
Guo Ping Unclear. Guó means 'country' and píng 'peace, calm'. Píng is also the last character in Xi Jinping's name. Articles that focus on Xi Jinping and his political thought. ": " ("Better Grasp Contemporary China's Destiny during Reform: On the New Thought and New Achievements of Xi Jinping in Governing the Country"), February 2016 [20]
Zhong Zuwen From Zh?nggòng Zh?ngy?ng Z?zh?bù wénzh?ng
'articles from the Central Party Organization Department'
Pieces from the Organization Department of the Chinese Communist Party, covering topics related to the Party principles and ideology. "Moral standards for officials' personal life necessary", July 2010 [15][20]
Zheng Qingyuan Taken from the saying ? zhèngb?n q?ngyuán
'clarify matters and get to the bottom of things'.
Used to comment on political reform, particularly in attacking Western-style liberal democracy.[21] A writer from the Beijing Morning Post (now part of The Beijing News) speculated that it represented the Politburo in an article that was taken down within a day in China. "China to promote reform with greater resolve, courage", October 2010 [15]
Tang Xiaowen Similar to d?ngxiào wén
'Party School writing'
Central Party School editorials written during the Cultural Revolution by a group under the leadership of Kang Sheng. "''" ("Is Confucius really an 'educator for the entire people'?"), September 1973 [22]
Special guest commentator Briefly realized as Yue Ping , from yu? pínglùnyuán Used from March 1978 to December 1985 to republish select articles from the internal Party periodical Theoretical Trends (?) under the direction of Hu Yaobang. "" ("Actual Practice is the Sole Criterion for Judging Truth"), May 1978 (originally published in Guangming Daily) [23]

List of presidents


A 2013 study of the People's Daily coverage of the 2002-2004 SARS outbreak reported that it "regurgitated triumph and optimism" and framed the outbreak as an "opportunity to showcase China's scientific achievements, and the strength of national spirits, as well as the wise leadership of the party and effective measures to protect the lives of ordinary citizens."[24]

In February 2020, the People's Daily published an article stating that the novel coronavirus "did not necessarily originate in China."[25] In March 2020, the online insert of the People's Daily, distributed by The Daily Telegraph, published an article stating that Traditional Chinese medicine "helps fight coronavirus."[26] In May 2020, the People's Daily stated that the novel coronavirus had "multiple origins."[27] In November 2020, the People's Daily published a claim that COVID-19 was "imported" into China.[28][29][30][31] In January 2021, the People's Daily inaccurately attributed deaths in Norway to the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine.[32]

In 2021, ProPublica and The New York Times reported that the People's Daily was part of a coordinated state campaign to deny human rights abuses in Xinjiang.[33]

See also


  1. ^ Fish, Eric. "China's Angriest Newspaper Doesn't Speak for China". Foreign Policy. Retrieved 2020.
  2. ^ "Q&A: China's newspaper industry". BBC News. 11 January 2013. Retrieved 2020.
  3. ^ "Historian: Hu Qiaomu". Chinese Revolution. 27 August 2015. Retrieved 2020.
  4. ^ "April 26 Editorial". 26 April 1989. Archived from the original on 17 June 2012. Retrieved 2012.
  5. ^ (20 April 2016). "Archived copy" () (in Chinese). Archived from the original on 27 November 2018. Retrieved 2017.CS1 maint: archived copy as title (link)
  6. ^ Branigan, Tania (20 April 2009). "China defies media cuts and closures with new newspaper launch". The Guardian. Retrieved 2021.
  7. ^ Jakes, Lara; Myers, Steven Lee (18 February 2020). "U.S. Designates China's Official Media as Operatives of the Communist State". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on 24 March 2020. Retrieved 2020.
  8. ^ O'Keeffe, Kate; Jonathan, Cheng (19 February 2020). "State Department Names Five Chinese Media Outlets as Foreign Missions in U.S." The Wall Street Journal. ISSN 0099-9660. Archived from the original on 1 April 2020. Retrieved 2020.
  9. ^ "US tightens rules on Chinese state media over 'propaganda' concerns". The Guardian. Agence France-Presse. 18 February 2020. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 25 March 2020. Retrieved 2020.
  10. ^ Wong, Edward (22 June 2020). "U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2020.
  11. ^ "A Loyal Customer: People's Daily and Beijing". Wall Street Journal. 10 January 2012. Archived from the original on 8 June 2016. Retrieved 2017.
  12. ^ Chinese and English versions of China's leading news portals - Two styles of journalism Archived 21 March 2012 at the Wayback Machine, Thinking Chinese Archived 26 September 2011 at the Wayback Machine, August 2011.
  13. ^ Chen, Liubing () (15 October 2017). "People's Daily expands reach with English-language news app - China -". Archived from the original on 14 June 2018. Retrieved 2018.
  14. ^ Christian Shepherd.(2015-11-23).Twitter tally at People's Daily does not add up, say researchers Archived 19 April 2017 at the Wayback Machine. Financial Times.
  15. ^ a b c d Banurski, David (5 November 2010). "Who is 'Zheng Qingyuan'?". China Media Project. University of Hong Kong Journalism & Media Studies Centre.
  16. ^ a b Gitter, David; Fang, Leah (2018). "The Chinese Communist Party's Use of Homophonous Pen Names: An Open-Source Open Secret". Asia Policy. 25 (1): 69-112. doi:10.1353/asp.2018.0009. ISSN 1559-2960. S2CID 158246582.
  17. ^ "'' [People's Daily Reporters Reveal Story behind 'Ren Zhongping']". People's Daily. 28 December 2008. Archived from the original on 22 March 2018. Retrieved 2020.
  18. ^ a b "?""?""". People's Daily. 6 February 2009. Archived from the original on 10 February 2009. Retrieved 2020.
  19. ^ Guo, Jiping (31 December 2019). "Losing no time in progressing--grasping the historic opportunity for common development". China Daily. Archived from the original on 31 December 2019. Retrieved 2020.
  20. ^ a b "2014? """. Guancha News. 12 February 2015. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 2020.
  21. ^ Godement, François (2015). Contemporary China: Between Mao and Market. Rowman and Littlefield. p. 112. ISBN 9781442225398. Retrieved 2020.
  22. ^ ":? ? [Why Would Kang Sheng Expose Jiang Qing before his Death? Scheming, Foresight, and Opportunism". People's Daily (in Chinese). 16 October 2006. Retrieved 2020.
  23. ^ Wu, Guangxiang. "?""". News of the Communist Party of China. Retrieved 2020.
  24. ^ Changfu, Chang (21 November 2013). "One System, Two Frames: The Coverage of the WTO Negotiations and the SARS Outbreak by the People's Daily and the China Daily". Evolution of Power: China's Struggle, Survival, and Success. Lexington Books. pp. 263-265. ISBN 978-0-7391-8498-1. OCLC 864899546.
  25. ^ Gitter, David; Lu, Sandy; Erdahl, Brock (30 March 2020). "China's Coronavirus Misinformation Campaign Seeks to Avoid Blame". Foreign Policy. Retrieved 2020.
  26. ^ Sterling Jones, Dean (1 April 2020). "A British Newspaper Has Given Chinese Coronavirus Propaganda A Direct Line To The UK". BuzzFeed News. Retrieved 2021.
  27. ^ "China's latest U-turn, says COVID-19 virus had 'multiple origins'". National Herald. 27 May 2020. Retrieved 2020.
  28. ^ Graham-Harrison, Emma; McKie, Robin (29 November 2020). "A year after Wuhan alarm, China seeks to change Covid origin story". The Observer. ISSN 0029-7712. Retrieved 2020.
  29. ^ "Chinese media step up campaign to muddy probe into Covid origins". Financial Times. 26 November 2020. Retrieved 2020.
  30. ^ Stanway, David (26 November 2020). "With frozen food clampdown, China points overseas as source of coronavirus". Reuters. Retrieved 2020.
  31. ^ Palmer, James (25 November 2020). "How Will Biden's Team Handle China?". Foreign Policy. Retrieved 2020.
  32. ^ Hui, Mary (21 January 2021). "China's vaccine diplomacy has an aggressive anti-vax element". Quartz. Retrieved 2021.
  33. ^ Kao, Jeff; Zhong, Raymond; Mozur, Paul; Krolik, Aaron (23 June 2021). "How China Spreads Its Propaganda Version of Life for Uyghurs". ProPublica. Retrieved 2021.

Further reading

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 264-72
  • Wu Guoguang. "Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People's Daily". China Quarterly 137:194-211.
  • [Basic facts about the People's Daily]. People's Daily (in Chinese). 14 May 2003.

External links

  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.



Music Scenes