Ta Kung Pao
Get Ta Kung Pao essential facts below. View Videos or join the Ta Kung Pao discussion. Add Ta Kung Pao to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Ta Kung Pao

Ta Kung Pao
Takungpao logo.svg
HK Wan Chai Hennessy Road  Ta Kung Pao Jan-2013.JPG
Ta Kung Pao office on Wan Chai Hennessy Road, Hong Kong, in 2013
TypeDaily newspaper; state media
FormatBroadsheet
Owner(s)Hong Kong Liaison Office
Political alignmentPro-Beijing camp
Websitewww.takungpao.com.hk

Ta Kung Pao (simplified Chinese: ; traditional Chinese: ; pinyin: Dàg?ng Bào; Jyutping: daai6 gung1 bou3; formerly L'Impartial) is the oldest active Chinese language newspaper in China. Founded in Tianjin in 1902, the paper is state-owned, controlled by the Liaison Office of the Central Government after the Chinese Civil War.[1][2] It is widely regarded as a veteran pro-Beijing newspaper.[3][4] In 2016, it merged with Hong Kong newspaper Wen Wei Po.[5]

History

The Tianjin Ta Kung Pao (then known as L'Impartial) from 1912

In the final years of the Qing dynasty, Ying Lianzhi, a Catholic Manchu aristocrat, founded the newspaper in Tianjin on 17 June 1902, in order to, "help China become a modern and democratic nation".[6] The paper put forward the slogan Four-No-ism" (?) in its early years, pledging to say "No" to all political parties, governments, commercial companies, and persons.[] It stood up to the repression at the time, openly criticising the Empress Dowager Cixi and reactionary leaders, and promoted democratic reforms, pioneering the use of written vernacular Chinese (baihua). Readership fell after the Xinhai Revolution in 1911 and Wang Zhilong () bought it in 1916. Still, the newspaper was out of business by 1925 due to the lack of readership. On 1 September 1926, however, Wu Dingchang (), Hu Zhengzhi, and Zhang Jiluan () re-established the newspaper in Tianjin.[7] With "no party affiliation, no political endorsement, no self-promotion, no ignorance" (, , , ) as its motto, the newspaper's popularity quickly rose again because of its sharp political commentary, especially of the Japanese as the Second Sino-Japanese War began.

As the war raged on, the newspaper's staff fled to other cities, such as Shanghai, Hankou, Chongqing, Guilin and Hong Kong, to continue publishing, but local editions were abandoned as the Japanese captured more and more territory. After the war was won, Wong Wan San (), the chief editor, re-established the Shanghai edition on 1 November 1945, in the format and style of the old Shanghai edition. They had also planned to issue editions for other cities, including Guangzhou, but the Chinese Civil War forced this proposal to be shelved. Ta Kung Pao supported the Kuomintang at the beginning of the Civil War, but switched its sympathies to the Chinese Communist Party (CCP) after the repression of intellectuals, hyper-inflation, and other violent purges of political opponents by the Kuomintang.[8]

In March 1948, the Hong Kong edition was re-established. A major newspaper during the Republican years, it continued to be influential after re-publication by Fei Yi Ming, the subsequent publisher in Hong Kong after 1949, as one of few newspapers that survived foreign invasion and civil war. In April 1952, the colonial authorities in Hong Kong tried the newspaper's proprietor, publisher, and its editor for violation of the Sedition Ordinance. Ta Kung Pao, along with the New Evening Post and Wen Wei Po, were charged with inciting an uprising by negatively reporting on the colonial authorities' response to a fire in Tung Tau Tsuen. As a result, Ta Kung Pao's leadership was fined, jailed, and ordered to cease reporting for six months.[8]

The paper was the earliest Chinese-language newspaper to establish a website "TaKungPao.com" in 1995.[]

In January 2019, Ta Kung Pao published an article stating that a "secret envoy" of president Tsai Ing-wen had met with three Hong Kong activists from the pro-independence group Student Localism. However, the "secret envoy" was actually Su Yong-yao, a senior political reporter for Liberty Times, a Taiwanese newspaper. The article was in turn criticized by the Taiwanese presidential office as "ridiculous" and "a piece of fake news".[9]

In 2020, Ta Kung Pao frequently attacked judges perceived as siding with pro-democracy protesters, causing Chief Justice Geoffrey Ma to make an 18-page plea against attacking judges and the judiciary system.[10] In November 2020, the Hong Kong Bar Association (HKBA) published a letter to Secretary of Justice Teresa Cheng, accusing Ta Kung Pao of publishing false material that claimed judge Anderson Chow was being supportive of criminal activities.[10] The HKBA asked Teresa Cheng to protect the city's judges against false accusations.[10]

Organization

The head office of Ta Kung Pao located on Hennessy Road, Wan Chai

The paper is state-owned, controlled by the Liaison Office of the Central Government in Hong Kong.[11] The head office of Ta Kung Pao is located on Hennessy Road, Wan Chai, Hong Kong Island, with offices in mainland China, such as in Beijing, Shanghai, Tianjin, Inner-Mongolia and Guangzhou.

See also

References

  1. ^ :. BBC News Chinese (in Chinese). 18 April 2013. Archived from the original on 21 April 2013. Retrieved 2014.
  2. ^ "Hong Kong gov't orders pro-Beijing newspaper to remove giant sign on building following complaints". Hong Kong Free Press HKFP. 25 July 2019. Archived from the original on 29 October 2019. Retrieved 2019.
  3. ^ "Experts wary over news of China's 2nd carrier". Archived from the original on 23 June 2021. Retrieved 2014.
  4. ^ Roy, Denny (2 September 2019). "The blackest hand in Hong Kong is Beijing's". The Japan Times. Archived from the original on 14 September 2019. Retrieved 2019.
  5. ^ "Pro-Beijing newspapers Wen Wei Po and Ta Kung Pao to merge". Nikkei Asian Review. 2 February 2016. Archived from the original on 28 December 2019. Retrieved 2019.
  6. ^ Donald Paragon (1961) Ying Lien-Chih (1866-1926) and the Rise of Fu Jen, the Catholic University of Peking, Monumenta Serica, 20:1, 165-225, DOI: 10.1080/02549948.1961.11731012
  7. ^ McLaughlin, Timothy (9 September 2021). "How China Weaponized the Press". The Atlantic. Retrieved 2021.
  8. ^ a b Zheng, Yangwen; Hong, Liu; Szonyi, Michael (2012). The Cold War in Asia: The Battle for Hearts and Minds. Brill. pp. 103, 108, 111.
  9. ^ "Hong Kong newspaper Ta Kung Pao slammed by Taiwanese presidential office for 'fake news'". Hong Kong Free Press HKFP. 17 January 2019. Archived from the original on 9 October 2019. Retrieved 2019.
  10. ^ a b c "Ta Kung Pao dragged in war over judicial independence|Chris Yeung". Apple Daily ? (in Chinese). Archived from the original on 23 June 2021. Retrieved 2020.
  11. ^ Tse, Betsy (9 April 2015). "Basic Law violation seen as LOCPG tightens grip on HK publishers". EJ Insight. Archived from the original on 23 December 2015. Retrieved 2015.

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Ta_Kung_Pao
 



 



 
Music Scenes